פטור מהיטל השבחה

מהו היטל השבחה, ומה הן האפשרויות העומדות לרשותכם בכל הנוגע להפחתת חבות היטל ההשבחה? 

היטל השבחה הינו תשלום חובה אותו נדרש לשלם בעל מקרקעין או חוכר לדורות לידי הוועדה המקומית הפועלת בסביבה בה ממוקם הנכס, וזאת כתוצאה מאישורה של תכנית אשר הובילה לעליית שווי המקרקעין עם השנים. החייב בתשלום היטל ההשבחה הינו בעל המקרקעין ביום אישור התכנית על ידי הוועדה המקומית, ומועד תשלום ההיטל הוא ביום מימוש הזכויות על המקרקעין באמצעות מכירת הנכס על ידי בעליו.

חבות היטל ההשבחה תתקיים אך ורק במקרים בהם קיימת עליית ערך במקרקעין בגין אישור הוועדה לאחד מהנושאים הבאים: אישור תוכנית בניין עיר (תב"ע), אישור הקלה במקרקעין ואישור שימוש חורג במקרקעין, כאשר גובה ההיטל הוא כמחצית מעליית שווי המקרקעין. היטל ההשבחה נכלל בתיקון 18 לחוק התכנון והבנייה מאז שנת 1981, ובהתאם לחוק, נקבע כי שומת ההיטל תיערך על ידי שמאי מקרקעין הפועל מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. מכיוון ששומת ההיטל נקבעת על ידי שמאי מקרקעין מטעם הוועדה המקומית, הוחלט כי בעל המקרקעין יוכלו לערער על גובה חיוב ההיטל ועל עצם קיום ההיטל באמצעות פנייה מסודרת לוועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה הפועלת מטעם משרד הפנים. עוד נקבע כי הפנייה תתבצע באמצעות חוות דעת של שמאי מקרקעין מטעם הבעלים, והיא תכלול בקשה למינוי שמאי מכריע אשר יספוק בנוגע לקיום ההיטל ו/או גובה ההיטל.

פטור מהיטל השבחה יכול להינתן במקרה בו מתבצעת בנייה/ הרחבה של דירות מגורים, (ע"י הבעלים), אשר אינה עולה על 140 מ"ר ואילו הבעלים, (או קרוב שלו), יגורו בדירה כארבע שנים מגמר הבניה. עם זאת עבור כל מטר נוסף, כבר כן יידרש תשלום בגין היטל השבחה. מאחורי פטור היטל השבחה שכזה מסתתרת סיבה סוציאלית

ידע רווחי
לא חסרים מקרים של אנשים שרכשו דירה ורק לאחר מכן גילו שחלה עליהם חובת תשלום היטל השבחה, או לחלופין אנשים שיודעים מראש שחלה עליהם חובת התשלום, אך הם אינם יודעים שהם לא בהכרח חייבים לשלם אותה. התייעצות קצרה עם עורך דין בתחום יכולה להאיר מחדש את פני הדברים, ולעזור לבחור באופציה הרווחית ביותר.

מה הן האפשרויות העומדות בפני בעל המקרקעין?
לאחר לא מעט תלונות בנוגע לאופן קבלת ההחלטה בוועדות המקומיות בנוגע לגובה היטלי ההשבחה, נכנס לתוקפו בשנת 2008 תיקון מספר 84 לחוק התכנון והבניה. תיקון החוק נועד להגדיר את מעמדו של השמאי המכריע ואת הכללים על פיהם יש לקיים את הליכי הדיון בנוגע לגובה החיוב או עצם קיומו.

כפועל יוצא מכך, עם קבלת הדרישה לתשלום היטל השבחה, עומדות בפני בעל המקרקעין האפשרויות הבאות:

  • בעל המקרקעין יכול לבקש את תיקון השומה וזאת במקרים בהם נפלה טעות טכנית בנוגע לזיהוי הנכס הנמצא בבעלותו.
  • בעל המקרקעין יכול לערער על גובה החיוב בלבד, ולהביא את הסוגיה בפני הכרעתו של השמאי המכריע.
  • בעל המקרקעין יכול לפנות לועדת הערר לפיצויים והיטל השבחה במידה והוא חולק על עצם חיוב החוב.

בכל אותם מקרים בהם אתם מעוניינים לערער על גובה החיוב, עומדים לרשותכם 45 יום (מרגע קבלת עניין השומה לידיכם) לקיום פנייה בנוגע למינויו של שמאי מכריע בנושא. לאחר קבלת ההודעה על זהות השמאי המכריע בענייניכם תדרשו להציג בפני השמאי המכריע (תוך 21 ימים) את המסמכים הבאים: נסח רישום מקרקעין, שומת הוועדה המקומית והמסמכים הנלווים, שומה הנערכת על ידי שמאי מקרקעין מטעמכם, או לחילופין, בקשר לפטור מהגשת שומה מטעמכם. מרגע הגשת המסמכים, בקשתכם תתנהל במסגרת קיום סדרי דין בהתאם לתיקון מספר 84.

יש לדעת
על מנת לדעת מהי הסיטואציה שלכם, מהי ההשפעה של היטל ההשבחה במקרה כזה או אחר, על מנת לדעת האם הנכס אותו עומדים לרכוש עשוי להיות מובל לסיטואציה בה גם הוא יחויב בהיטל השבחה, (או לחלופין עשוי לקבל פטור מהיטל השבחה), אין לנחש אלא יש להצטייד בעורך דין לענייני מקרקעין. עו"ד בתחום זה יהיה הכתובת על מנת לבדוק כל סיטואציה של רכישה, כך שלא יהיו הפתעות מיותרות בהמשך הדרך, ויהיה ניתן לדעת מהי בדיוק העלות.

באופן חכם
עוד דוגמה עבור פטור מהיטל השבחה, היא סיטואציה בה מדובר על קבוצת רכישה. במקרה בו קבוצה עשתה עסקת קומבינציה, הם יהיו זכאים לפטור כיוון שמדובר בדירות למגורים ועל כן גם במקרה זה ההתייחסות הסוציאלית מבקשת להקל על הרוכשים להקים בית מגורים מבלי להכביד עליהם. כמובן שאין לקחת כל פסיקה כזו כפשוטה, ותמיד יש מקרים מיוחדים ותתי סעיפים, ועל כן יש לעמוד על ההתייחסויות השונות הנוגעות ומבדילות בין כל מקרה. על כן שוב מודגשת החשיבות של עירוב עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום הנדל"ן, על מנת להרוויח מה שמגיע ועל מנת לקבל החלטות יותר שקולות ורווחיות.

ארבל- משרד עורכי דין ושמאות מקרקעין
כמשרד מוביל בתחום דיני מקרקעין ושמאות מקרקעין, אנחנו במשרד עורכי הדין ושמאות מקרקעין ארבל, מעמידים לרשותכם ליווי משפטי ושמאי מקצועי לאורך כל הדרך בנוגע להפחתת חבות היטל ההשבחה והגשת השגה לשמאי המכריע או השגה לוועדת הערר הידע המקצועי המורחב שלנו בתחום דיני המקרקעין לצד היכולות המקצועיות שלנו בתחום שמאות מקרקעין, מאפשר לנו לבסס טענות נגדיות לחוות הדעת של הוועדה, וכפועל יוצא מכך, לסייע לכם להפחית משמעותית את חבות היטל ההשבחה. רוצים לדעת יותר על השיטה המשפטית- מקצועית במסגרתה אנו פועלים? צרו עימנו קשר עוד היום!

נגן וידאו

צור קשר עם משרדנו בטלפון: 03-6760077 או השאר פרטים ואנו נחזור אלייך בהקדם